Analisis Gaya Bahasa Dalam Lirik Lagu Dreamcatcher Pada Album The Beginning of The End

Authors

  • Ni Luh Ayu Putu Mahayuni Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
  • Umul Khasanah

DOI:

https://doi.org/10.30996/uncollcs.v2i1.2536

Abstract

Abstract. In song lyrics there is often a language style that is able to attract readers or listeners and add aesthetic value to the lyrics of the song. This study analyzes and describes the style of language contained in the lyrics of the Dreamcatcher songs on the album “The Beginning of The End”. The data is language style contained in 10 song lyrics. This study uses a stylistic approach with descriptive qualitative methods. After conducting research on 10 song lyrics, 27 language style data were found in the 10 song lyrics. The results of data analysis were obtained from 10 song lyrics are, 1 personification, 1 allegory, 1 antithesis, 1 synesthesia, 1 metaphor in the lyrics of Breaking Out; 1 Personification and 1 Metaphor in the lyrics of My Way~この道の先へ ~(Kono Michi no Saki e); 1 Repetition, 1 Paradox, and 1 Simile in the lyrics of Chase Me (Japanese ver.); 1 Onomatopoeia, 1 Repetition, and 1 Simile in the lyrics of Good Night (Japanese ver.); 1 Synesthesia, 1 Repetition, and 1 Onomatope in the lyrics of Wonderland (Japanese ver.); 1 Simile and 1 Meiosis in the lyrics of Piri ~ 笛を吹け~ (Japanese ver.); 1 Personification and 1 Antithesis in the lyrics of What (Japanese ver.); 2 Hyperbole, 1 Onomatope, and 1 Meiosis in the lyrics of I Miss You; 1 Metaphor in the lyrics of また一人になった (And there was no one left Japanese ver.); 1 Simile and 1 Metaphor in the lyrics of You and I (Japanese ver.).

 

Abstrak. Dalam lirik lagu seringkali terdapat gaya bahasa yang mampu menarik pembaca atau pendengar dan menambah nilai estetika dalam lirik lagu tersebut. Penelitian ini menganalisis dan mendeskripsikan gaya bahasa yang terdapat dalam lirik lagu-lagu Dreamcatcher dalam album “The Beginning of The End”. Data berupa gaya bahasa yang terdapat dalam 10 lirik lagu. Penelitian ini menggunakan pendekatan stilistika dengan metode kualitatif deskriptif. Setelah dilakukan penelitian dari 10 lirik lagu, didapatkan 27 data gaya bahasa yang terdapat dalam 10 lirik lagu tersebut. Hasil analisis data didapatkan dari 10 lirik lagu yakni 1 Personifikasi, 1 Alegori, 1 Antitesis, 1 Sinestesia, 1 Metafora dalam lirik lagu Breaking Out; 1 Personifikasi dan 1 Metafora dalam lirik lagu My Way~この道の先へ ~(Kono Michi no Saki e); 1 Repetisi, 1 Paradoks, dan 1 Simile dalam lirik lagu Chase Me (Japanese ver.); 1 Onomatope, 1 Repetisi, dan 1 Simile dalam lirik lagu Good Night (Japanese ver.); 1 Sinestesia, 1 Repetisi, dan 1 Onomatope dalam lirik lagu Wonderland (Japanese ver.); 1 Simile dan 1 Meiosis dalam lirik lagu Piri ~ 笛を吹け~ (Japanese ver.); 1 Personifikasi dan 1 Antitesis dalam lirik lagu What (Japanese ver.); 2 Hiperbola, 1 Onomatope, dan 1 Meiosis dalam lirik lagu I Miss You; 1 Metafora dalam lirik lagu また一人になった (And there was no one left Japanese ver.); 1 Simile dan 1 Metafora dalam lirik lagu You and I (Japanese ver.)

References

Abrams, M.H. (1981). A Glossary of Literary Terms. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Canyon, Pony. 2019. Dreamcatcher 1st Japanese Album: The Beginning of The End. https://open.spotify.com/album/7mWbMFRfSrOzmgBLuD0Ztc?si=xeMeX TvuPD 8lgepTA diakses pada tanggal 07 Maret 2023.

Dongre, Divyansha. 2022. “Meet Dreamcatcher: The Face of Rock in K-Pop”. https://rollingstoneindia.com/meet-dreamcatcher-the-face-of-rock-in-k-pop/ diakses pada tanggal 21 Maret 2023.

Gustina, Maya. (2018). Gaya Bahasa Pengetahuan Dan Penerapan. Klaten: PT. Intan Pariwara.

Hiejima, Ichizo. (1991). Kotoba no Imi (Hajimete Deau Imiron no Sekai). Tokyo: Gyousei.

Keiei, Nishikihashi. 2022. Hanpukuhou no Reibun wo Goshoukai. https://content- kessaku.jp/news/lterative-method-example-sentence/ diakses pada tanggal 05 Juni 2023.

Keraf, Gorys. (2015). Diksi Dan Gaya Bahasa. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Matsumura, Akira. (2023). Dejitaru Daijisen. Japan: Shogakukan.

Matsuura, Kenji. (1994). Kamus Bahasa Jepang-Indonesia. Kyoto: Kyoto Sangyo University Press.

Moeliono, Anton M. (2007). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Ratna, Nyoman Kutha. (2009). Stilistika Kajian Puitika Bahasa, Sastra, Dan Budaya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sato. Nobuo. 2021. Hiyu no Shuru ni tsuite. https://www.nihongo- appliedlinguistics.net/wp/archives/8901 diakses pada tanggal 05 Juni 2023.

Seto, Kenichi. (2002). Nihongo no Retorikku. Japan.

Shinji. Kondo. 2022. Shuujigimonbun towa. https://manabitimes.jp/english/2398 diakses pada tanggal 05 Juni 2023.

Solissa, Everhard Markiano, Umul Khasanah, & Muhammad Hasyim. (2023). Pendekatan Sastra dan Penerapannya. Yogyakarta: Sulur Pustaka.

Sudjiman, Panuti. (1986). Kamus Istilah Sastra Indonesia. Gramedia: Jakarta.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhendar, Badai Tris & Khasanah, Umul. (2020). Majas Dalam Haiku Karya Matsuo Basho, 2(2), 78.

T

arigan, Henry Guntur. (2021). Pengajaran Gaya Bahasa. Bandung: Angkasa.

Wilian, Daniel & Andari, Novi. (2020). Diksi dan Gaya Bahasa Lirik Lagu Jepang Karya Touyama Mirei, 2(1), 36.

Downloads

Published

2023-07-26

How to Cite

Putu Mahayuni, N. L. A., & Khasanah, U. (2023). Analisis Gaya Bahasa Dalam Lirik Lagu Dreamcatcher Pada Album The Beginning of The End. Proceeding of Undergraduate Conference on Literature, Linguistic, and Cultural Studies, 2(1), 41-50. https://doi.org/10.30996/uncollcs.v2i1.2536